Letní tábory 2019

Letní tábor Po stopách Večerníčku 29. 6. – 5. 7. 2019

Oba turnusy Po stopách 2019 se konaly v hotelu Kavka na Malé Skále. Tentokrát jsme stopovali Večerníčka.

Deníček z tábora, první turnus, den první

Tábor Po stopách 2019 se konal v samém srdci Českého ráje, na Malé Skále, v hotelu Kavka. V tomto hotelu jsme už byli několikrát, ale vždy jen na podzim nebo na jaře, takže jsme se na místní bazén mohli dívat leda z dáli. Vždy nás lákalo jet sem v létě a bazén využít, a stalo se. Čeká nás podle všeho horký slunečný týden a představa tábora bez koupání je trochu děsivá. Takže hurá. Cesta byla v pohodě, ubytování také. Ani jsme nevybalili a hurá na hrad Vranov. S podivem některé děti (neříkáme, že všechny) tvrdí, že jim vyšlapaný kopec v parném slunci stál za úžasné výhledy z vranovských skal. Hrad vypadá docela nebezpečně, samý sráz. Děti byly ale skvělé a dodržely dohodnutá pravidla. Hrad byl pro ně zábavnou prolézačkou. Vyčerpaní jsme přišli na hotel, naobědvali se (rajská s těstovinami, pórková polévka), vybalili a odpoledne strávili v bazénu a na hotelovém hřišti. Zvláště nejstarší děti vytvořily fungující partu a bazénu si opravdu užily. K svačině byl perník, k večeři rizoto a k druhé večeři buchta. Před večeří jsme ještě stihli vyrobit káči a po večeři cedulky na dveře pokojů. Jednotlivé pokoje si daly názvy, s podmínkou, že se musí inspirovat večerníčkem. I ti nejstarší vzali nadsázku s humorem. Den byl moc fajn, děti také. A zítra? Čeká nás celotáborová hra a spousta zábavy s vodou.

Deníček z tábora, první turnus, den druhý

Po krátké rozcvičce (už ráno je celkem vedro) jsme se vrhli na snídani. Snídaně formou bufetu dětem vyhovuje. Ráno jsme začali hrát celotáborovou hru Po stopách Večerníčku. Hra je určena mladším družstvům, ale s radostí a nadsázkou se zapojili i nejstarší. Dopoledne si všichni stihli ještě vyrobit deníčky. Před obědem jsme zvládli několik dramatických her a samozřejmě oblíbené míčové hry. Skvělou podívanou pro přihlížející (těžko říct, zda i pro hrající) byla štafeta, při které hráči přesunovali míč určenou částí těla. K obědu bylo kuře na paprice. Odpoledne jsme hráli hry s vodou a také zašli k Jizeře. K svačině byl meloun, k večeři buchtičky s krémem a k druhé večeři rohlík s pomazánkou a rajčatový salát. Večer jsme unaveným táborníkům uspořádali promítání. Po celý parný den byl samozřejmě největším tahákem hotelový bazén. Děti jsou moc fajn, zítra má být prý bouřka, tak snad se trochu ochladí. Zraněním se zatím bohudíky vyhýbáme. Večer se smutnilo na pokoji mladších chlapců (Honzík, Kuba a Dominik), ale zvládli jsme to. Třeba Honzík ráno jako vzkaz pro rodiče řekl, že je smutný jen večer a jinak ho všechno úplně baví. I Domča je přes den v pohodě. A Kubovi jsme slíbili turnaj ve vybíjené „děti proti vedoucím“.

Deníček z tábora, první turnus, den třetí

Dopoledne jsme hráli variaci na hru Safari, tentokrát děti hledaly pohádkové postavy na louce. Kdo byl rychlý, unikl i s nalezenými obrázky policajtům – večerníčkům. Kdo nebyl, skončil na dvě minuty ve vězení. Nebo si koupil za „těžký prachy“ štěstíčko opravňující ke 2 minutám beztrestného lovu. Hrály s námi i německé děti. Před obědem (řízek a bramborová kaše) jsme využili hotelový bazén. A nezaprší a nezaprší… Odpoledne jsme ušili ptáčky z filcu (děti jsou opravdu šikovné, i ti nejmenší si je ušili sami). Zvládli jsme i koupání v bazénu, hry a zpěv s kytarou. Po večeři (boloňské špagety) jsme vyhlásili soutěže, děti získaly diplomy a také spoustu táborových peněz – bobků, za které je možné nakupovat v našem stánku odměn. Po druhé večeři (palačinky) následovalo na přání dětí kino. Tentokrát se nikomu nestýskalo. Ti, kteří pracovali s německými dětmi, prošli během odpoledne příběhovým dramatem dvou chlapců z různých sociálních vrstev. V česko-německých skupinách tvořili krátké etudy na témata z jejich životů – narození, Vánoce, desáté narozeniny, vztahy ve třídě, přihlášky na střední školu… Cílem projektu je zamyšlení nad otázkou, zda je sociální postavení rodiny natolik důležité, že předurčuje budoucnost.

Deníček z tábora, první turnus, den čtvrtý

K snídani jsme kromě obvyklého bufetu měli tousty. Po snídani se mladší družstva vydala na výlet k nedalekému kostelíku, děti si zahrály hlídku a vydaly se na oběd (bramborové knedlíky, výpečky a špenát, čočková polévka). Před obědem jsme ještě stihli batikovat trika a využít bazén. Po obědě jsme se i s německými dětmi vydali do lanového centra. Kdo nechtěl do lan, koupal se v Jizeře a hrál hry. Po večeři (rýže a vepřový plátek) jsme hráli turnaj ve vybíjené – děti proti vedoucím. Děti bohužel vyhrály 🙁 Po druhé večeři (langoše) si děti opravdu užily diskotéku. A nejen děti… Ti, co pracovali na německém projektu, tvořili krátké filmy s tematikou hranic mezi dětmi z různých sociálních poměrů. Vedoucí filmy stříhali s kameramanem celou noc, ale stojí to za to. Pro některé děti to byla první zkušenost s filmem. A co je nejdůležitější, celý film děti tvořily v česko-německých skupinách, ve kterých se musely na všem domluvit. Je pravda, že ve všech skupinách byly děti – bilingvní překladatelé.

Deníček z tábora, první turnus, den pátý

Po snídani jsme hráli celotáborovou hru. Skákali jsme po louce jako králíci (ach naše břišní svaly!) a hledali obrázky pohádkových postaviček. Později se děti ve družstvech musely shodnout na tom, jaké postavičky viděly (ach ta paměť!). Před obědem jsme ještě vyrobili klece pro ptáčky a dokončili batikovaná trika. Nejstarší družstvo místo výtvarné dílny dalo přednost sportu – hráli jsme číslovanou, vybíjenou, chodili poslepu… Po obědě (knedlík a hamburská omáčka) jsme šli na Zbirohy. Cestou jsme hráli hry (povodeň, bomba, nálety, hlídka..) a pokračovali v celotáborové hře (děti musely poslepu podle pokynů dostat míček do cíle). Po večeři (karbanátek, bramborová kaše a strouhaná mrkev) a po každovečerním vyhlášení výsledků celotáborové hry jsme děti chvíli zabavili kinem, protože vedoucí připravovali noční hru. Film „Špunti na vodě“ měl bohužel opačný efekt, než jsme zamýšleli – několik děti odmítá zítra jet na rafty. Další dávku adrenalinu způsobila noční hra, a to obzvláště místním obyvatelům, kteří chtěli na strašidla volat policii. Ale kdo může za to, že jim tady straší, že…

Deníček z tábora, první turnus, den šestý

Dopoledne jsme hledali poklad, čímž jsme uzavřeli celotáborovou hru. Ve výtvarné dílně jsme si vyrobili lapače snů. Připravovali jsme se také na večerní táborák – hráli jsme na kytary a zpívali. Mnozí si nenechali ujít sportovní hry. Po obědě (kuřecí čína s rýží) jsme jeli na rafty. Nakonec se nebál vůbec nikdo. Popravdě, kdyby se chtěl někdo utopit  na Jizeře, v záchranné vestě, museli bychom ho pod hladinou dost složitě držet. Na raftech došlo i na zpěv. Po večeři (guláš) jsme se s buřty a kytarou přesunuli k táboráku.

Deníček z tábora, první turnus, den sedmý

Dopoledne jsme zvládli zabalit, ve výtvarné dílně vyrobit přívěšky a samozřejmě došlo i na sport. Při balení nejmenších nám pomohla nejstarší děvčata, která si pomoc vybrala jako trest za noční „výlet“ na pokoj chlapců, při kterém je vedoucí bohužel načapali. Vedoucí jejich výběr s nadšením schválili. Chlapci za trest pomohou s kufry. Skvěle to děti vymyslely… Na táboře ani jednou nezapršelo, vyhnuli jsme se nemocem i úrazům (každodenní rozbití kolen Nastěnky se nepočítá), ze spolupráce s německými dětmi byli naši táborníci nadšení. Výrazným bonusem našich táborů je počet vedoucích, letos na tři děti jeden dospělý. Já děkuji dětem i rodičům, že jsem neviděla v rukou dětí jedinkrát mobil. Vím, že některé děti ho „na tajňačku“ měly, ale nikdo na něm nevisel. Doufáme, že nám zůstanete věrní i v následujících letech.

Letní tábor Po stopách Večerníčku 21. 7. – 27. 7. 2019

Deníček z tábora, druhý turnus, den první

Autobus nás přivezl do srdce Českého ráje, na Malou Skálu, k hotelu Kavka. Řidič nám nabídl azyl v autobuse, ale naděje, že brzy přestane pršet, byla mizivá. Pár kapek nám neublíží. Šárka s Jarmilou začaly program výtvarnou dílnou, děti si vyrobily deníčky. K obědu byl holanský řízek s bramborovou kaší. Po poledním klidu jsme se seznámili s vedoucími – nejmladší družstvo povedou Kája s Monikou, prostřední Verča s Karolínou a nejstarší Kuba s Patrikem. Celotáborová hra je pro starší děti trochu nostalgická – Po stopách Večerníčka. Však naši tři Vojtové pojali po svém i tematicky zaměřený obrázek na dveřích pokoje – uprostřed černobylská atomová elektrárna, nad kterou si opékají buřty večerníček, krteček v plynové masce a další. Co dodat… 🙂 Děti si užily seznamovací a pohybové hry. Soutěží se ve čtyřech barevných týmech, které jsou oproti družstvům věkově heterogenní, aby šance týmů byly vyrovnané. Zdá se, že děti budou mít moc fajn vztahy. Po večeři (boloňské špagety) jsme šli na vycházku ke kapličce. Počasí není úplně jisté, ale vychytali jsme to. Večer jsme si užili i trochu sportování. Hřiště u hotelu je bezvadné.

Deníček z tábora, druhý turnus, den druhý

Ráno děti probudil Bob a Bobek slovy „Vstávat a cvičit“, a to už před sedmou. I starší děti pobavili vedoucí pečlivě namaskovaní jako animované postavičky. Ještě jedna postavička nás dnes provází – strašně smutný Krteček. Smutný je, protože se ztratil Večerníček. Z čehož jsme samozřejmě také smutní. Kamilce se také ztratila dospělá sestra Kája, které se Krteček malinko podobá, ale oproti Káje nemluví, tedy mluví, ale jen „kutululu“ nebo „haló“ a to by samozřejmě upovídaná Kája nezvládla, takže to je Krteček. Navíc, kdyby to byla Kája, tak by v dnešním počasí umřela vedrem v tom černém kostýmu s kapucí, na sluníčku na hřišti, s vrstvou černého makeupu,  takže to musí být Krteček, to dá rozum. Krteček si po snídani zahrál s dětmi lidské „Člověče, nezlob se“. Došlo i na míčové hry a před obědem (výpečky se špenátem a bramborovým knedlíkem) děti ocenily hotelový bazén. Odpoledne nás čekal výlet na Frýdštejn a na vyhlídku Pantheonu. Po cestě jsme hráli hry, tak to děti zvládly bez problémů. Večeři (buchtičky s krémem) děti ocenily velmi hlasitě. Po večeři jsme vyráběli chobotničky. Děti jsou moc šikovné a výtvarné dílny baví všechny bez rozdílu.

Deníček z tábora, druhý turnus, den třetí

Ráno jsme rozcvičku zasvětili józe. Po snídani nám zamračený Rumcajs (s krásnými o dvě čísla menšími červenými džínsy, ve kterých se nemohl ani posadit) vysvětlil pravidla hry, známé jako Safari. Po louce kdosi rozházel kartičky s postavičkami z večerníčků, které hráči sbírali a vyměňovali za body. Pokud se u toho nechali chytit, přišli o vše a končili na dvě minuty ve vězení. Bohužel chytačů bylo tolik, že ve vězení brzy byla většina táborníků. A tak si hráči začali za body nakupovat štěstíčka, která jim umožnila beztrestně „lovit“ alespoň 5 minut. Strategie byly různé – někteří  sbírali jen „stovkové“ kartičky, jiní si tajně schovávali celé hromady karet, někteří nakupovali štěstíčka, jiní i přes opakované pobyty ve vězení spoléhali na rychlé nohy. Před obědem (čína s rýží) jsme stihli ještě nabatikovat trika a využít hotelový bazén. Odpoledne jsme strávili u Jizery. Tedy spíše v Jizeře. Na louce u Jizery jsme si poté zahráli přetahovanou, „babu prdelačku“ a další hry. Po večeři (vepřové s pečenými brambory a zeleninou) si každý vyráběl to, co se mu líbilo nejvíc. Někteří si vyrobili další deníčky, jiní chobotničky, další dali přednost káčám. A tak se hotel změnil v dílnu, kde se všichni přehrabovali v hromadách starých trik (děkujeme dárcům), ze kterých vystřihovali šátky, v korálcích, filcu a papírech. Děti výtvarné dílny velmi baví, jen tři daly přednost nácviku tajného představení. Tedy tajné zase tolik není, všichni víme, že to bude muzikál Červená Karkulka a že Vojta nechce zpívat babičku, ale už asi trochu chce, co mu zbývá. Večerní kino – pohádka Tajemství staré bambitky – zakončilo Rumcajsův den.

Deníček z tábora, druhý turnus, den čtvrtý

Rozcvička s Patem a Matem byla taková… no prostě Pat a Mat. Už probuzení ve stylu „zboříme chalupu, když nemůžeme mluvit “ bylo veselé. Po snídani děti s Patem a Matem zatloukaly hřebíky. Sice tu máme profesionální zdravotnici, ale naštěstí se zranili pouze ti dva všeumělové. Dopoledne jsme hráli vybíjenou a jiné míčové hry. Ve výtvarné dílně jsme si vyrobili nádherné klece pro ptáčky z pedigu. Po obědě (hamburská pečeně s knedlíkem) jsme si především užili bazénu, vedro je úmorné. Odpoledne probíhalo v poklidu – bazén jsme střídali s dokončováním klícek z pedigu (nadšenci si vyrobili navíc i košíky), šitím ptáčků do klícek a míčovými hrami. Děti jsou nesmírně šikovné, z pedigu pletly jak profesionálové. Výtvarné dílny jsou nesmírně populární u velkých i malých, jen ti velcí mají potřebu si vše udělat po svém. A v tom jim nikdo nebrání. Večer děti odpočívaly v kině, u pohádky Kouzla králů. Langoše k druhé večeři se do kina celkem hodily.

Deníček z tábora, druhý turnus, den pátý

Ráno nás probudili Křemílek a Vochomůrka. Ti také řídili dopolední hry. Na louce jsme hledali postavičky z večerníčků, ovšem nesbírali jsme je, museli jsme si je zapamatovat a nahlásit vedoucímu týmu. Červený tým si pro toto dopoledne vzal na starost Kuba a žlutý tým Patrik, jelikož Kája a Monča zřejmě zaspaly a vůbec se dopoledního programu nezúčastnily. Tedy občas někdo tvrdil, že jim jsou Křemílek s Vochomůrkou maličko podobní, ale to je hloupost, protože Kája s Mončou jsou mnohem, ale mnohem hezčí. Neskutečné vedro nás opět vyhnalo k bazénu. Vodní hrátky jsme prokládali výtvarnou dílnou – vytvořili jsme si lapače snů. Po obědě (kuře s rýží) jsme se šli podívat k Jizeře a ochutnat místní zmrzlinu. Jako bonus navíc jsme shlédli komické divadelní představení – naše lektorky Slávku, Šárku, Jarmilu a zdravotnici Verču na paddleboardu. Před večeří (těstoviny se sýrovou omáčkou a kuřecím masem) jsme opět navštívili hotelový bazén, horko je děsné. Každou volnou chvilku zájemci využívají k výtvarným dílnám, které jsou otevřeny po celý den. Tentokrát si většina dětí vyrobila lampiony, se kterými absolvovala noční hru. Ovšem ještě před noční hrou se konalo překvapení tábora – úžasné představení nejstaršího družstva (s malým Vojtíkem). Svěrákovy muzikálky Červená Karkulka a O dvanácti měsíčkách byly v podání dětí neskutečně tvořivé a zábavnější než v originále. Stínohra, skvělé herectví (velkým překvapením byl malý Vojtík v roli sňatkuchtivého mládence), kouzla na jevišti, prostě skvostná zábava. Po představení se dvojice dětí (v několika případech i jednotlivci) odvážně pustily do nočního putování při svíčkách.

Deníček z tábora, druhý turnus, den šestý

Morálka nám nějak pokulhává – kde jsou doby s hromadným vstáváním a rozcvičkou. O rozcvičce se nám ani nezdálo a tentokrát jsme plně využili nabídky hotelu – snídaně od osmi do devíti třiceti. Někteří měli co dělat, aby v půl desáté stihli závěrečnou hru. Týmy luštily indicie na stanovištích v areálu hotelu (osmisměrky, rébusy, morseovka…) a hledaly ztraceného Večerníčka. Bohudíky ho všechny týmy našly. Co bychom si bez něj počali, že… Samozřejmě před obědem nechyběla výtvarná dílna, ani bazén. Po obědě (kuřecí plátek se slaninou a sýrem, šťouchané brambory) jsme absolvovali sjezd Jizery na raftech. Všichni jsme ve zdraví přežili a vrátili se akorát na večeři (bramborové knedlíky plněné uzeným, zelí). Po večeři nastalo slavnostní vyhlášení táborové hry, rozdání diplomů a závěrečný táborák se zpěvem.

Deníček z tábora, druhý turnus, den sedmý

Tábor jsme zakončili výletem do Jičína. V úmorném vedru jsme absolvovali Cipískovu stezku, získali pohádkové buttony a s velkým nadšením se vrhli na atrakce místního koupaliště. Tábor byl skvělý, děti úžasné, počasí vyloženě letní, prostě paráda. Těšíme se na další tábor o podzimních prázdninách.