PREVENCE PROŽITKEM
Projekt primární prevence závislosti, kyberšikany, domácího násilí a rizik spojených s intimním životem.
Název projektu: Prevence prožitkem
Žadatel: Dramacentrum Bezejména, z.s.
Registrační číslo projektu Libereckého kraje, program 9.2 Podpora preventivních a léčebných projektů: OLP/1723/2024
Registrační číslo projektu Fondu zdraví a prevence Statutárního města Liberec: DS202401571
Číslo rozhodnutí projektu Ministerstva kultury ČR, Kulturní aktivity – zájmové kulturní – mimoumělecké aktivity: 4-34412/2024-ZMA/ORNK
Termín: 1. 1. 2024 – 31. 12. 2024
V roce 2024 lektoři Dramacentra Bezejména realizovali na šesti libereckých školách 33 tříhodinových programů primární prevence. Program „Král snů“ a „Tamařin deník“ řeší závislost, ať už na virtuálním světě nebo návykových látkách. Program „Nikolina cesta“ varuje před domácím násilím a hledá cestu, jak si všímat těch, co potřebují pomoc. Program Petr a Katka dává nahlédnout do počátků intimních vztahů a rizik s nimi spojenými. Program „Rebecca“ popisuje rizika sociálních sítí. Programy byly vedené metodami strukturovaného dramatu s prvky divadla fórum. Žáci metody prožitkové pedagogiky přijímají velmi pozitivně a programů se aktivně účastní. Školy chtějí s Dramacentrem Bezejména spolupracovat i v dalším roce.
Velmi nás těší reflexe pedagogů:
Pro žáky velmi přínosné. Citlivě vedené aktivity na dané téma žákům umožnily otevřeně diskutovat. Velice kladně hodnotím interaktivní přístup i konkrétní scénáře různých životních situací. Celkově hodnotím program jako velmi zdařilý. (program Petr a Katka, třídní učitelka 9. třídy, ZŠ a MŠ Barvířská)
Program byl úžasně sestaven úměrně k věku dětí. Moc se mi líbí propojení příběhu se skutečností a rozvíjení fantazie. Doufám, že si děti něco „odnesou“ a bude to pro ně přínosné v běžném životě. Děkuji za přístup a trpělivost se žáky. (program Král snů, třídní učitelka 4. třídy, ZŠ a MŠ Barvířská)
Program děti bavil od začátku do konce – spolupracovaly, hlásily se, diskutovaly a zamýšlely se nad problematikou domácího násilí. Lektoři se plně věnovali programu a vytvořili bezpečné prostředí. Oceňuji zejména závěrečnou reflexi, která program uzavřela. Zatím nejlepší program, kterého jsme se účastnili. (program Nikolina cesta, třídní učitelka 8. třídy, ZŠ Vrchlického)
Lektoři naslouchali žákům. Dávali podnětnou zpětnou vazbu a přinášeli prostor k zamyšlení. Žákům přinesl program zamyšlení nad svou budoucností a jejich sny. Jak si za cíli jít a jak se nenechat strhnout zábavou a radostí z hraní her na počítači. (program Král snů, asistentka pedagoga 4. a 5. třídy, ZŠ Machnín)
Na programu velmi oceňuji samotné téma, uvědomění si, že sny nejsou zadarmo. Většinou dětem zcela chybí volní vlastnosti. Aktivity byly srozumitelně vysvětlené, děti zaktivizované, rozpohybované hraním a předváděním. Všechny děti se zapojily. Následné diskuse vedly k uvědomění si proč, co je důležité. Program je veden ve velmi příjemné atmosféře, pro děti srozumitelný, akční, za mě velmi přínosný, dá se k němu vracet v budoucnosti. Líbí se mi, že celý program propojuje pohádka. Přijde mi, že na druhých to děti vidí lépe, než na sobě. Program jsem měla již podruhé a vždy mě překvapí, jak snadno a rychle se děti zbavují svých snů.
Velmi aktuální téma v dnešní době. Možnost vidět děti z jiného pohledu a nahlédnout na jinou stránku
osobnosti, než je pro mě známá z běžné výuky. Velice dobře vystavený program. Aktivity jsou
přizpůsobené dané skupině dětí, nenucenou formou aplikované na příběh. A přirozeně propojené navzájem. Výborní lektoři, kteří se vzájemně doplňují a reagují na konkrétní situace. Z mého pohledu opravdu přínosný program pro moji práci s kolektivem dětí. (program Král snů, třídní učitelky 4. tříd, ZŠ ul. 5. května)Kladně hodnotím zapojení všech žáků v podobě živých obrazů a práci ve skupinách. Příběh je o to víc uvěřitelný, když je zasazen do míst, která žáci znají. Jsem ráda, že žáci dostali mnoho prostoru se k tématu
vyjádřit – i když hovořili opakovaně stejní žáci, ale to je normální. Rádi využijeme v budoucnu i jiné programy nabízené Dramacentrem. Děkujeme! (program Tamařin deník, třídní učitelka 7. třídy, ZŠ Švermova)Program byl zábavný, s častým měněním aktivit. Děti spolupracovaly a aktivně se zapojovaly. Lektoři
vystupovali mile a příjemně. Celkově velmi příjemný program na téma, které děti zajímá, ale často se o
něm stydí mluvit.
Program byl vhodný a adekvátní pro třináctileté až patnáctileté žáky. Líbily se mi vhodně využité
motivace, vstřícná a podnětná komunikace, velmi dobré zapojení žáků do akce v kolektivu i za sebe. (program Petr a Katka, třídní učitelky 9. tříd, ZŠ U Školy)
Program byl podpořen Ministerstvem kultury ČR, Libereckým krajem a Fondem zdraví a prevence Statutárního města Liberec. Děkujeme!