V předchozím roce přibylo střetů vlaku s člověkem, o život při nich přišlo 200 lidí 

V loňském roce na českých železničních i neželezničních drahách přišlo o život celkem 249 lidí. Vyplývá to z údajů zveřejněných Drážní inspekcí. Podle jejích dat byl loňský rok rekordní v počtu mimořádných událostí na vlakových tratích. Stoupl také počet střetnutí osob s vlakem a počet nehod na železničních přejezdech. Zvyšování bezpečnosti na přejezdech je přitom jednou z priorit Správy železnic. 

V loňském roce zaznamenala Drážní inspekce 4474 mimořádných událostí, což je o 783 více než v předchozím roce. Přibylo případů na tramvajových, trolejbusových a lanových drahách nebo v metru, ale především událostí na železničních tratích. Těch bylo v roce 2022 1260, což je nejvíce za posledních osm let. 

Stoupl i počet lidí, kteří se na dráze zranili. Zatímco v roce 2021 bylo takových případů 681, v tom loňském utrpělo zranění 779 osob, tedy o necelých 100 víc. Přibylo také případů, kdy lidé na trati zemřeli. Častým důvodem úmrtí jsou například střety vlaku s člověkem, kterých vloni přibylo, jak vysvětluje Martin Drápal mluvčí Drážní inspekce. „V roce 2022 byl počet střetů vlaku s osobou vyšší v porovnání s rokem 2021 o 26 %, což mělo vliv i na vyšší počet usmrcených při těchto nehodách, kterých evidujeme rovných 200, tedy o téměř 23 % více než v roce 2021.”

Drážní inspekce zaznamenala také nárůst počtu úmrtí při střetnutí na železničních přejezdech. Oproti roku 2021 jich v tom loňském bylo o osm víc, konkrétně 37. Nejvíce lidí zemřelo v loňském roce na železničních přejezdech ve Středočeském kraji. celkem tam přišlo o život 6 lidí. 

Častým důvodem těchto nehod je nerespektování světelné signalizace ze strany řidičů. Správa železnic se proto snaží přejezdy modernizovat a zvyšovat jejich bezpečnost. Jen za  rok 2022 jich zmodernizovala 233 a další opravy plánuje i na letošek. „Posilování bezpečnosti na přejezdech má pozitivní dopady jak na železniční, tak i silniční provoz. Jde o jednu z našich hlavních priorit, ve které nehodláme polevit ani v dalších letech. Výstražné kříže nahrazujeme světelným zabezpečovacím zařízením, instalujeme závory. Jen v loňském roce jsme do přejezdů a jejich bezpečnosti investovali 3,1 miliardy korun, vůbec nejvíc v historii,“ doplňuje  generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Počet nedovolených jízd za návěstidla, která zakazují jízdu v roce 2022 také vzrostl. Celkem Drážní inspekce eviduje 184 takových událostí. V takových situací pak často dochází ke srážce nebo vykolejení vlaku. „Z hlediska dlouhodobých rozborů okolností vzniku těchto mimořádných událostí Drážní inspekce zjistila, že za většinou mimořádných událostí, kdy dojde k projetí návěstidla zakazujícího jízdu, stojí pochybení nebo omyl strojvedoucího, jinými slovy nepozornost,” vysvětluje Drápal. Oproti roku 2021 přibylo vloni 11 takových případů.