Jarní tábor 2019

Jarní tábor s netradičními výtvarnými technikami a dramatikou 4. – 8. 3. 2019

Jarní tábor s netradičními výtvarnými technikami a dramatikou 2019 se konal 4. – 8. března 2019 v hotelu Kavka na Malé Skále.

Deníček z tábora, den první

Tak jsme tu – na Malé skále, v hotelu Kavka. Tábor Dramacentra Bezejména, pod záštitou DDM Větrník. Přivezli jsme 30 dětí a 5 vedoucích (Slávka, Jarmila, Šárka, Kája a Jana). Zítra ráno dorazí 25 německých dětí s dvěma učiteli. Hotel Kavka je poměrně luxusní. Televize na pokojích nás spíše štvou (naštěstí na ně nemají děti přes den čas), koupelny jsou naopak příjemné. Jídlo je tu vyloženě dobré, dnes jsme měli k obědu vývar a rajskou s masovými koulemi a těstovinami. Odpoledne tatranku, večer rizoto s červenou řepou. K druhé večeři (tento luxus jsme si připlatili) domácí bábovku a kiwi. Děti jedí výborně. Počasí je zatím slunečné, teploty přiměřené březnu, jen louky jsou podmáčené, vždyť sníh slezl nedávno. Přesto jsme odpoledne vyrazili alespoň na Žlutou plovárnu, kde jsme hráli hry a závodili ve štafetách. Dopoledne jsme věnovali seznamovacím hrám, odpoledne dramatickým cvičením. Především starší družstvo je plné dětí, které mají s dramatikou dlouholeté zkušenosti, nebo tyto zkušenosti nahrazují talentem, ochotou a nadšením. Rádi bychom některé z těch skvělých dětí uvítali v našich dramatických souborech. Mladší děti si prošly drobným příběhovým dramatem o Ládíkovi, který se až díky kouzlu naučil slušně jíst. Výtvarné dílny vedla Šárka. Děti vyráběly mandaly technikou emboss doplněnou korálky. Starší děti si vyzkoušely i zajímavou techniku přívěsků ze speciální smršťovací fólie reagující na horkovzdušnou pistoli. A na řadu přišly i oblíbené butony. Zítra nás čeká seznámení s německými dětmi, dramatika, hry, odpolední výlet na skalní město Kalich a samozřejmě další výtvarné techniky. Děti jsou spokojené, nadšené ze všech aktivit. Jediným zraněním jsou dvě třísky a jedno malinko odřené kolínko. Občas je trochu smutný Tomášek, ale jsou to chvilky. Teď už na hotelu vládne klid a my se těšíme na zítřek.

Deníček z tábora, den druhý

Ráno jsme se probudili do slunečného dne. Po snídani přijeli naši němečtí kamarádi. Než se ubytovali a aklimatizovali, stihly mladší děti lekci zaměřenou na průpravné dramatické hry, starší měli výtvarnou dílnu. V plánu bylo vyrábění káči ze zažehlovacích korálků. Někteří se pro veliký úspěch ještě pustili do technik, které se dělaly včera.  Od deseti hodin měli výtvarnou dílnu mladší, starší družstvo se věnovalo s německými kamarády dramatice – zdánlivě jednoduché hry způsobily hodně legrace, ale i zamotaly hlavu. Počítání do tří ve spojení s dramatikou nemusí být vždy jednoduchá záležitost. Ale protože zde pracujeme s šikovnou skupinou, došlo i na složitější techniky (práce s prostorem, vnímání prostoru, pohybové improvizace, sochání, zrcadlení). Po obědě (krupicová polévka a vepřové na paprice s houskovým knedlíkem) jsme po krátkém odpočinku vyrazili směr skalní město Kalich. Cesta byla dobrodružná (jsme na zážitkovém táboře, není se co divit), počasí bohužel nevydrželo, vraceli jsme se tedy za deště.  Po návratu na nás čekaly teplé tousty a čaj. Podvečer byl volnější, bylo potřeba nasbírat síly na večerní aktivity, které připravily děti ze staršího družstva. Hra měla prověřit orientaci v našem hotelu.  Skupinky dětí musely vyluštit tajenku, běhaly po hotelu, hledaly indicie a to vše v co nejkratším čase. Zatímco k první večeři byly boloňské špagety, druhá večeře byla sladká – domácí buchta a ovoce. Po půl desáté celý hotel utichl, těšíme se na další den.  Děti ze starší skupiny měly za úkol vypátrat během výletu nějakou informaci o kamarádovi z Žitavy, se kterým pracovaly při dramatice ve dvojici. Tak jsme zvědavé, co zjistily. To se dozvíme až zítra. Děti jsou šikovné, statečné, skoro si nestýskají (večer měl slabou chvilku jen Tomášek a Kubík). I přes náročný program jsme ošetřovali naštěstí jen jedno naražené koleno a trochu bolavou hlavu. Věříme, že ráno bude vše v pořádku.

Deníček z tábora, den třetí

Dnešní dopoledne jsme se se staršími dětmi věnovali příběhovému dramatu Prométheus. Mladší pracovali ve výtvarné dílně. Na pokojích se to díky dnešnímu tvoření hemží zvířátky z lepenky a káčami. K obědu byla čočková polévka a čínská směs s krůtím masem a rýží. Po obědě vysvitlo sluníčko, proto jsme zkrátili polední klid a šli ven. Celý tábor se věnoval míčovým hrám, skákala se guma, dovádělo na improvizovaném „kolotoči“ – kovová závora měla hlavně u mladších dětí veliký úspěch (u vedoucích už menší). Ve tři hodny šly menší děti na žlutou plovárnu, starší pokračovali v dramatice. Ke svačině jsme měli tentokrát mini langoše. Jen se po nich zaprášilo. Po večeři (grilované brambory s vepřovou kýtou a zeleninový salát) byla výtvarná dílna připravena pro starší skupinu, mladší si hráli s puntíky. Knížka, která se jmenuje Knížka, ač v tištěné podobě, byla skutečně interaktivní a pro děti plná kouzel. Fotky průběžně dáváme na rajče.

Deníček z tábora, den čtvrtý

Pro starší děti začal dnešní den dramatikou. Po obědě (nudličková polévka, bramborové knedlíky, výpečky a špenát) totiž němečtí kamarádi odjížděli, tak aby nikdo nebyl ochuzený o improvizační hry. Mladší skupina strávila dopoledne ve výtvarné dílně, vyráběli se maňásci z ponožek a stále se pokračuje s káčami (některým dětem je již krabice na výtvarné výrobky malá) a na hřišti, kde si děti užívaly sluníčka. Po odpoledním klidu jsme šli ven všichni. Starší byli ochotni jít jen na nejkratší možnou dobu, protože již druhý den připravují divadelní představení na dnešní večer. Náplň odpoledních aktivit byla pestrá – LandArt v nedalekém lese, míčové hry na louce, chytání berušek, zkoumání slepic a ovcí, nakupování v místním obchůdku, házená na hřišti u hotelu, výroba přívěsků ze smršťovací fólie. Po večeři (buchtičky s krémem) bylo vyhlášení bodování pokojů, popřáli jsme k dnešnímu svátku Tomovi, hráli jsme hry a těšili se na již zmiňované divadelní představení. Čekání stálo za to. Skupina starších dětí předvedla neuvěřitelně vtipné a přitom vkusné představení. Jako přídavek bylo karaoke zpívané dnes vyrobenými maňásky. Po druhé večeři (rohlík, pomazánka, rajče) šli mladší spát a starší se učili kelímkovanou. Hotel se otřásal, ale nálada byla báječná.

Deníček z tábora, den pátý

Dopoledne starší děti dovedly k dokonalosti některé improvizační hry a cvičení. Zkuste třeba chodit po místnosti, na slovo jdi se zastavit, na slovo stůj se rozejít, na pokyn tlesk dupnout, na pokyn dup tlesknout, na pokyn dřep vyskočit a na pokyn skok… no hádejte. A to celé ve svižném tempu. Další oblíbenou hrou je formule – skupina chodí po místnosti a aniž by se domluvila, najednou všichni stojí okolo imaginární silnice, kterou právě projíždí imaginární formule jedna, samozřejmě s patřičným zvukovým doprovodem. To by nebylo ještě tak těžké, jenže hra má další tři úkoly a hráči nikdy neví, který budou plnit. Nejvíce se ovšem líbila hra „Pozdní příchod“, jejíž pravidla vám jistě vysvětlí děti osobně. Hra vychází ze známého dramaťáckého pravidla „Nekazit příběh pravdou“. Celkově jsme my, lektorky dramatiky, konstatovaly, že se nám sešlo skvělé starší družstvo, bezva parta dětí, které bychom rádi přivítali v našich dramatických souborech. Mladší družstvo strávilo dopoledne na výtvarné dílně, děti vyráběly panáčka Trávníčka, kterému vyrostou vlasy až doma. A samozřejmě měly možnost si vyrobit cokoli z minulých dílen. Jelikož si starší děti stěžovaly, že nestihly všechny výtvarné dílny, odpoledne patřil výtvarný atelier jen jim. Dodělali všechny výrobky a vyzkoušeli si drátkování. Panáčka Trávníčka pojali osobitě, takže mají místo panáčků příšerky. Mladší děti absolvovaly příběhové drama „Kouzelná baterka“. Ty děti jsou na svůj věk velmi hodné a nadšené ze všech aktivit. Mnohé z nich by nejradši strávily celý den ve výtvarné dílně. Starší pomáhali mladším a snažili se zapojit úplně každého. K obědu byl řízek. Celkově tu velmi dobře vaří, dětem chutnalo. A díky svačinám a druhým večeřím bylo „ve dne v noci“ k dispozici nějaké jídlo. Ke svačinám většinou byly domácí buchty a ovoce, děti ocenily minilangoše, lívance, tousty. Snídaně formou bufetu – vždy pečivo, šunka, sýr, zelenina, bábovka, vánočka, kuličky s mlékem, občas párky, vejce, pomazánka apod. Ubytování i strava byly nadstandardní. To vše jsme si mohli dovolit díky Česko-německému fondu budoucnosti, který nás pravidelně podporuje. Přejeme příjemné prožití nadcházejících jarních dní a děkujeme za Vaši důvěru. Lektoři tábora – Slávka, Jarmila, Šárka a Kája.